Gouden bergen

Gouden bergen

Een indringende blik in de wereld van influencers.

Een jaar lang volgde journalist Doortje Smithuijsen verschillende influencers in hun dagelijks leven. Ze wilde weten wat er schuilgaat achter de perfecte plaatjes op Instagram. Hoe is het om je leven in dienst te stellen van je online imago? Hoe is het om je gedrag aan te moeten passen aan een algoritme? En waar ze vooral achter wilde komen: waarom willen deze vrouwen zichzelf zo graag online manifesteren? Waar komt die behoefte aan likes en volgers vandaan? En wat zegt die behoefte over haar eigen generatie?

In Gouden bergen neemt Smithuijsen de lezer mee langs champagne-ontbijten in landhuizen en lingerieshoots in hotels; langs sjoemelende agentschappen en growthhackende meisjes van zeventien. Gaandeweg komt ze erachter dat influencers geen anomalie zijn, maar eerder een uitvergroting vormen van bredere dynamieken in onze hedendaagse samenleving. Smithuijsen portretteert indringend maar zonder oordeel een generatie die geobsedeerd is door haar digitale spiegelbeeld. Ze schetst op glasheldere toon een volledig beeld van haar hoofdpersonen, maar analyseert ook de razendsnel veranderende wereld waarin we leven: een wereld waarin we ons steeds meer aanpassen aan wat de voortschrijdende technologie van ons vraagt, en waarin de online realiteit steeds meer prevaleert boven de analoge.
Uitgeverij De Bezige Bij b.v.
09 april 2020