Grens 1713-2013

Rank 8039 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
In 1713 werd in de grote, Europese diplomatieke conferentie van de Vrede van Utrecht ook de grens vastgelegd tussen wat toen het Franse Koninkrijk was en de Oostenrijkse Nederlanden werd. Die grens is sindsdien nauwelijks nog gewijzigd en bakent nu België af van Frankrijk.
Driehonderd jaar later wil dit boek, dat in een Nederlandse en een Franse versie verschijnt, die grens aftasten en verkennen. Wat betekent ze voor Vlaamse en Franse schrijvers die in de buurt ervan zijn opgegroeid? Twee grenswandelaars lopen de grens langs van Risquons-Tout tot De Panne en noteren wat ze zien. Fotografen leggen het grensgebied vast. Dichters en essayisten mediteren over wat grenzen zijn.
Als men ze wil overstijgen, moet men ze aanvaarden.
Proza en poëzie van Anne Provoost, Michel Quint, Luuk Gruwez, Annie Degroote, Herman Leenders, Davide Longo, Jozef Deleu, Marguerite Yourcenar en Jacques Darras.
Essays en notities van Ludo Milis, Geert van Istendael, Joep Leerssen en Régis Debray.
Reisverhalen van Luc Devoldere en Wim Chielens.
Foto’s van Michaël Depestele, Michiel Hendryckx en Stephan Vanfleteren.

Geschiedenis & Politiek
Regionale stadsgeschiedenis