Groenweegje

Johan Töns, schilder/tekenaar uit passie en beoefenaar van twaalf ambachten uit noodzaak, noteerde eind jaren '50 zijn herinneringen aan het Schiedam van zijn jeugd, de kwart eeuw tussen 1890 en 1915. Die notities van een gewone Schiedammer met een scherpe blik zijn 55 jaar na zijn dood in hun historische context geplaatst.
Samen met hem zijn we ooggetuige van grote gebeurtenissen als de Eerste Wereldoorlog of de enorme brand die in 1901 de Kraton en de Palmboommolen verwoestte. Maar we zien ook de kermis en het leven van alledag in de stad en wandelen door de polder. We volgen Johan op zijn weg naar school en kijken naar de schutterij die naast zijn geboortehuis oefent. En we maken via hem kennis met vaak al lang vergeten Schiedammers uit die tijd.
Tekeningen van Johan illustreren de tekst, evenals een groot aantal foto's, documenten en krantenberichten.

Is Groenweegje het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Groenweegje