Grond zonder rust

Grond zonder rust

Op 12 januari 2010 kostte een 35 seconden durende aardbeving het leven aan meer dan 200.000 mensen op Haïti. Honderdduizenden raakten gewond. Meer dan een miljoen mensen werden dakloos. De Amerikaanse president Barack Obama noemde de aardbeving een “wrede en onbegrijpelijke ramp”.
Grond zonder Rust is een ontdekkingstocht door de fascinerende geschiedenis van Haïti. Een geschiedenis die onlosmakelijk en pijnlijk verbonden is met die van onze westerse wereld. En die aantoont dat de wreedheid van de aardbeving alles behalve “onbegrijpelijk” is, maar het gevolg blijkt te zijn van menselijk handelen. Grond zonder Rust legt de sociaal-maatschappelijke breuklijnen bloot waarop de Haïtiaanse samenleving gebouwd is en die haar zo extreem kwetsbaar hebben gemaakt. Een maand na de aardbeving sprak de Haïtiaanse president René Préval de bevolking toe: “Haïti zal niet vergaan…In uw moed vinden wij de kracht om verder te gaan.” Krachtig en kwetsbaar. Dat is het Haïti waar dit boek over gaat.

Marcel Catsburg is als taalkundige afgestudeerd op het Haïtiaans Creool en heeft vijf jaar op Haïti gewerkt. Hij doceert (internationale) strategische communicatie aan de Christelijke Hogeschool Ede.
Geschiedenis & Politiek
Uitgeverij Aspekt B.V.