Groot heksenboek

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Heksen en hekserij hebben sinds onheuglijke tijden de mens bezig gehouden. Zelfs nu, in deze eeuw van nuchtere techniek en wetenschap, zijn er lieden - en niet eens zo weinig - die beweren dat ze over heksenkrachten beschikken. Herhaaldelijk hoort men van samenkomsten waarbij vreemde riten worden beoefend. Nog onlangs was in Nederlandse kranten te lezen dat in een Noord-Hollands dorp een ‘zwarte mis’ was opgedragen. In Duitsland en Engeland zijn streken waar hekserij intensief beoefend wordt. Altijd hebben heksen veel volgelingen gehad, op wie zij hun kwalijke of goede invloed uitoefenen. Maar ook hebben zij veel weerstand opgeroepen en daaruit vloeiden dan weer de gruwelijke heksenprocessen voort, waaraan duizenden en duizenden vaak onschuldigen ten offer zijn gevallen. Berucht waren vooral de beide vijftiende-eeuwse heksenjagers Jacob Sprenger en Heinrich Kramer die met steun van paus Innocentius VIII een ware veldtocht tegen heksen ontketenden. Spenger en Kramer schreven een soort handleiding om heksen te ontmaskeren, de zogenaamde ‘Heksenhamer’, welk geschrift lange tijd als hét standaardwerk over heksen werd beschouwd.

Het ‘Groot heksenboek’ geeft een overzicht van de geschiedenis van de hekserij en bevat een schat aan unieke illustraties van de vroegste tijden tot nu. Uitvoerig wordt aandacht besteed aan onderwerpen als heksensabbat, de inquisitie, wicca-riten, de heksen van Salem, hedendaagse hekserij. Dit boek is uitermate geschikt om inzicht te krijgen in een eeuwenoud verschijnsel dat nog altijd even levend en actueel is.
Amsterdam Publishers