Grote gezondheid

Grote gezondheid

Het is tijd voor een herwaardering van het hart, het hoofd heeft even voldoende aandacht gehad. Voor een betere gezondheidszorg is het nodig dat we onze rationele, mechanische kijk op gezondheid verruimen. Dit boek is een pleidooi voor Nietzsche's grote gezondheid. Alleen meer balans tussen denken en voelen kan ervoor zorgen dat niet slechts de breuk heelt, maar ook de patiënt.

In een even persoonlijke als professionele zoektocht stelt de auteur zichzelf en de lezer vragen over gezondheid en de mensbeelden van traditionele en alternatieve genezers. Kun je gezond ziek zijn, of ongezond zonder klachten? Zijn wij alleen het brein, of is de intelligentie van ons lichaam juist leidend? Hebben wij nog wel verbinding met de natuur in onszelf? Hoe groot is de kracht van kwetsbaarheid? Zijn speurtocht leidt de auteur van hbo naar universiteit en van ayahuasca tot zweethut.

Han Luyckx studeerde fysiotherapie, bewegingswetenschappen, haptonomie en haptotherapie. Eerder verscheen van hem het boek Effe zitten over mediteren.

"Het brein is het belangrijkste orgaan dat je hebt." - Het brein

"Achter uw gedachten en gevoelens, mijn broeder, staat een machtige gebieder, een onbekende wijze, die heet Zelf. In uw lichaam woont hij, uw lichaam is hij." - Friedrich Nietzsche
Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen