Hannah Arendt

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0

Hannah Arendt is een van de grootste politieke denkers van de twintigste eeuw. Elisabeth Young-Bruehls biografie geeft een intiem en indrukwekkend beeld van Hannah Arendts leven, haar werk en haar wereld. Arendt werd geboren in 1906 en groeide op in Königsberg. Ze studeerde filosofie onder Martin Heidegger en Karl Jaspers. Toen de nazi's aan de macht kwamen, vluchtte ze via Parijs naar de Verenigde Staten, waar ze bleef wonen tot haar dood in 1975. Young-Bruehl weet door uitgebreid archiefonderzoek en interviews met vrienden, familie en ex-collega's Arendts privéleven te ontsluieren, en zij laat zien hoe dit was verweven met haar publieke leven en haar werk. Ook schetst ze Arendts transformatie van een opmerkelijk apolitieke, naïeve studente naar een sociaal betrokken politiek filosofe. Een filosofe die bepalend zou zijn voor het beeld dat hele generaties van de twintigste eeuw hebben, en die ook een kader zou bieden om de eenentwintigste eeuw te begrijpen.

31 januari 2020