Heinrich Mann

Heinrich Mann, (1871 Lübeck - 1950 Santa Monica, Californië), was de vier jaar oudere broer van de grote auteur en Nobelprijswinnaar Thomas Mann. Allebei werden ze tegen de zin van hun vader schrijver.
Als collega-broers trokken ze in de beginjaren van hun schrijverschap veel met elkaar op. Later verliep hun relatie nooit zonder moeilijkheden. Want Heinrich Mann ontwikkelde zich tot een sociaal-politiek geëngageerd schrijver met een missie en dit was Thomas Mann een gruwel. Hier kwam de tragedie bij, dat de carrière van Heinrich in de loop van de tijd werd overschaduwd door die van zijn jongere broer.
Toch mogen we niet vergeten dat Heinrich Mann in de jaren '20 van de vorige eeuw een succesvolle auteur en toneelschrijver was, die garant stond voor kaskrakers. Zijn doorbraak kwam na 1918 met de roman Der Untertan. In de jaren '30 genereerde de verfilming van zijn roman Professor Unrat de nodige aandacht. Der Blaue Engel, met Marlene Dietrich in de hoofdrol, is een klassieker geworden in de filmgeschiedenis.

Het goede in de mens beschrijft de ontwikkeling van het schrijverschap van Heinrich Mann binnen de context van de tijd waarin hij leefde.
Over de eerste druk van deze biografie schreef Henk Rijkers in het Katholiek Nieuwsblad: "...het leven van oudste zoon Heinrich laat zich lezen als een kroniek van de vorige eeuw."

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen