Held van beroep

Van een sterfgeval in de familie kijken de Fittipaldi’s niet meer op. Met tegenzin maar trouw bezoeken zij wekelijks de familiebegrafenissen, waar de nabestaanden heen reizen met de honden en de koffers achter in de auto.In een steeds verder afbrokkelende familie probeert de vijftienjarige Samson Fittipaldi, hartstochtelijk Monopolyspeler, bescheiden zwemkampioen, het hoofd boven water te houden. Met verslavende bezoeken aan het zwembad schudt hij de dreiging van zijn drie oudere zussen van zich af en soms vergeet hij zelfs even het lot van zijn familie: een stam met een alarmerend hoog sterftecijfer.Held van beroep is een roman over het fenomeen familie?– voor eeuwig met elkaar verbonden en voor eeuwig van elkaar gescheiden. Het is het bitterzoete verhaal van een kind van deze tijd, dat de weg gaat die iedereen moet gaan – al voert die weg niet voor iedereen langs aangespoelde potvissen, demente oma’s en een zeemansgraf voor een vrouw.

‘Held van beroep is door zijn suggestieve stijl en door het grote inlevingsvermogen van de auteur een opvallende roman die, naar ik hoop, aandacht zal krijgen van jury’s voor literaire onderscheidingen.’ De Morgen

‘Ik heb Samson Fittipaldi nu al in mijn hart gesloten. […] Het luchtige, elegante, van nostalgie doordrenkte proza doet denken aan dat van Salinger.’ de Volkskrant.

‘Hoeveel heldendom kan de moderne roman verdragen? Het overtuigende antwoord op die vraag ligt nu in de boekhandel onder de titel Held van beroep.’ Elsevier.

‘Hij spreekt net als Salingers Holden Caulfield de lezer toe, bekijkt met ironische distantie zijn omgeving en maakt zich kwaad over de huichelachtigheid van de volwassenen.’ NRC Handelsblad.

‘Ik heb voor het eerst sinds lange tijd weer een boek in één adem uitgelezen – en dat wil heel wat zeggen voor een Zeventigjarige.’ Remco Campert

Recensies (2)

Meer recensies

Is Held van beroep het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Held van beroep