Held zonder vaderland

Held zonder vaderland

Gelezen 8 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 45 Favoriet 1 Recensies 2
Non-fictie Spots 2   Topics 0
In "Held zonder vaderland" wordt het leven van de Poolse Jood Dolek Guensberg geschetst, die als arts bij de Eerste Poolse Pantserdivisie streed. Bij de bevrijding van Zuid-Nederland ontmoet hij zijn grote liefde. Na de oorlog bouwt hij met haar een nieuw bestaan op in Twente en wordt één van Nederlands eerste anesthesisten.

Over de Holocaust en de oorlog spreekt hij nog zelden. Miriam Guensberg, die meerdere romans over haar Pools-Joodse achtergrond schreef, duikt ditmaal als biografe in het bewogen verleden van haar vader. Ze zoekt in brieven en documenten en reist naar zijn geboortedorp Nowy Targ. Daar doet ze gruwelijke ontdekkingen over het lot van haar familie. Ook belicht ze de miskende rol van de Poolse bevrijders en de tragiek van hun aan Stalin geofferde vaderland.

Dit persoonlijke verhaal over een moedige en veerkrachtige man zal geen lezer onberoerd laten.
Uitgeverij De Kring
24 oktober 2019

Hebban recensie

Angèle van Baalen Hebban Recensent

Een liefdevol portret

door Angèle van Baalen op 06-02-2020

‘Ik zal een jaar of zes zijn geweest toen mijn vader en moeder met elkaar bespraken waar ze met vakantie naartoe zouden gaan. Ik wist het. “Polen!” fluisterde ik. (…) Mijn moeder greep in en zei kort en bondig: “Polen is een verdrietig land voor pappie.”’

Van auteur Miriam Guensberg (1950) verschenen eerder de ‘Poolse romans’ (het drieluik Poolse tranen, Ooit en Vrachtbrief), die door de pers...

Lezersrecensies (1)

Rake woorden, geen prietpraat als eerbetoon.

door: Guy Doms 3 reacties 4 likes
Met ‘Held zonder vaderland’ schrijft Miriam Guensberg (1950) een pakkende biografie van haar overleden vader. Ze zet die neer in haar eigen, woordenrijke taal. Vijfenzeventig jaar na de Poolse bevrijding brengt ze het boek uit; een beter tijdstip kon werkelijk niet zijn uitgekozen. Tijdens de...