Help, de psychiater wordt gek

Help, de psychiater wordt gek

Gelezen 15 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 11 Favoriet 3 Recensies 5
Non-fictie Spots 1   Topics 0

Een unieke kijk op de werkweek van een ouderenpsychiater

Ouderenafdelingen in de GGZ worden vanwege de marktwerking wegbezuinigd of ingelijfd bij de volwassenenafdeling, waar ouderen zich niet op hun gemak voelen. Specifieke expertise en de eigen sociale kaart met verzorgingshuizen, verpleeghuizen en thuiszorg gaat verloren.

Meer dan tien jaar privatisering en marktwerking verscherpen alleen maar de contrasten: inhoudelijke passie en kwaliteitsborging van een psychiater versus onverstoorbaar bedrijfsmatig en financieel denken wat bestuurders willens en wetens onverkort doorvoeren.

Na een 'bijna-calamiteit' met een patiënt kondigt de auteur, een ervaren ouderenpsychiater in een ggz-instelling, voor zichzelf een patiëntenstop af omdat hij onder de hoge werkdruk niet de medische verantwoordelijkheid wil nemen voor nog meer patiënten. Tijdens het functioneringsgesprek met zijn manager dat hierop volgt, voelt hij zich niet serieus genomen. Hij gaat tijdschrijven in de hoop hiermee het management te overtuigen dat hij echt teveel werk heeft. Gaandeweg lijkt hem dit echter tevergeefs.

Zijn aantekeningen werkt hij uit tot een uniek dagboek van een werkweek. Daarmee geeft hij een indruk van de diversiteit aan activiteiten en hoe hij tegen de stroom in tracht goede patiëntenzorg te leveren. Hij beschrijft de harde en onnavolgbare tegenstellingen die hij in de zorg tegenkomt, wat het hem doet en hoe hij zich staande houdt tegenover de overbodige regels, procedures en voorschriften die hem belemmeren in zijn werk, afgewisseld met persoonlijke gedachten en unieke verhalen over patiënten met hun psychiatrische achtergrond.

Ouderenpsychiatrie is een heel andere tak van sport dan de jongere volwassenenpsychiatrie, met meer aandacht voor de complexe invloed van geestelijke en lichamelijke veroudering op psychiatrische -, cognitieve - en somatische aandoeningen en de sociale context waarbinnen ouderen, hun verwanten en ambulante zorg interacteren. Het aantal ouderen neemt toe en daarmee ook het aantal met een psychiatrische aandoening die deskundige hulp zullen behoeven.

'Help. de psychiater wordt gek' maakt een breder publiek bekend met de ouderenpsychiatrie en de invloed van alle wet- en regelgeving en administratieve lastendruk op het dagelijks werk. Het wil een bijdrage leveren aan de discussie of wij met het nieuwe zorgstelsel en de bijbehorende zakelijke mentaliteit die ermee gecultiveerd wordt wel op de goede weg zijn.

Het boek is bedoeld voor iedereen die met dit onderwerp bezig is, voor patiënten en familie, professionals (in opleiding), bestuurders en managers werkzaam in de GGZ.

Waargebeurde verhalen
Brouwerij Uitgeverij de
18 maart 2019
18 maart 2019

Marieke Scheers Hebban Recensent

Productie draaien in de ouderenpsychiatrie

door: Marieke Scheers 3 reacties 3 likes

Frits Oostervink (1952) studeerde geneeskunde aan de VU in Amsterdam en specialiseerde zich tot psychiater in Maastricht. Inmiddels werkt hij 30 jaar in de ouderenpsychiatrie.

Het boek Help, de psychiater wordt gek, heeft als ondertitel Als patiënten hamerstukken worden: zorgen om de zorg en...

Reacties op: Help, de psychiater wordt gek