Hemelsleutel

In Zaandam woont een man tussen een wel heel bijzondere verzameling: Ed Brinkkemper houdt zich al tientallen jaren bezig met vooral Nederlandse en Vlaamse plantenboeken, waar hij een imposante collectie van heeft opgebouwd. Van Dodoens Cruydeboeck uit 1554 tot de befaamde Flora Batava en J. Commelins Horti Medici Amstelodamensis uit 1697; rij aan rij staan er prachtige en belangrijke boeken over de planten om ons heen. De afbeeldingen die ze bevatten zijn van een ongekende schoonheid.
Samen met Brinkkemper maakte Gemma Venhuizen een esthetische keuze uit al dat materiaal. En passant verhaalt ze over de geschiedenis van de botanie en over wat verzamelen is en wat het met een mens doet. Maar bovenal toont dit boek de lezer en kijker de schoonheid van wat nu voor een breder publiek beschikbaar wordt: de Brinkkemper Collectie.

Is Hemelsleutel het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Hemelsleutel