Het boek van Gould

Het boek van Gould

Gelezen 21 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 14 Favoriet 1 Recensies 3
Literatuur & Romans Spots 1   Topics 0
‘Een sublieme roman die haast uit zijn voegen barst van originaliteit.’ – NRC Handelsblad
William Buelow Gould is als vervalser en dief veroordeeld tot levenslange gevangenschap in een strafkolonie in Van Diemen’s Land. Zittend in zijn cel schrijft Gould zijn memoires. Een gevangenisarts zet Gould aan om zijn talent te gebruiken voor het schilderen van de lokale exotische vissen, in een poging zelf wetenschappelijke erkenning te krijgen. Goulds werk gaat verloren, maar duikt in onze tijd weer op – in een boek dat meeslepend verhaalt over zijn land, zijn tijd, zijn liefde en zijn haast onwaarschijnlijke leven.
Het boek van Gould is een epische en fantastische roman over een krankzinnige wereld vol moordenaars en kolonisten, magische gebeurtenissen en verboden liefdes.
‘Originaliteit, avontuurlijkheid, humor en diepgang, kortom: het soort boek dat je aan iedereen cadeau zou willen doen.’ – Trouw
‘Een werkelijk schitterend, meesterlijk boek. Een sublieme leeservaring.’- GPD
‘Geen enkele beschrijving doet dit wonderlijke boek recht. De originaligebodene is overstelpend.’ – De Groene Amsterdammer
Richard Flanagan ( Tasmani 1961) schreef eerder Het geluid van een klappende hand en Dood van een riviergids. Met Het boek van Gould won hij de gerenommeerde Commonwealth Writers’ Prize. De roman werd een internationale bestseller en in een groot aantal landen vertaald.

A. Blommesteijn Sophie Brinkman ...
Illustraties
W. Buelow Gould