Het einde van de rode mens

Gelezen 74 Aan het lezen 7 Wil ik lezen 62 Favoriet 13 Recensies 2
Non-fictie Artikelen 5   Topics 0
Een hartverscheurend epos over leven en lot na de Sovjet-UnieMeer dan twintig jaar geleden viel de Sovjet-Unie uit elkaar, ontdekten de Russen de wereld, en ontdekte de wereld de Russen. Even leek een romance in de maak, maar de liefde was snel voorbij. Terwijl men in het Westen nog steeds Gorbatsjov idealiseert en in het Oosten Poetin het begrip `democratie wel erg ruim interpreteert, grijpen vele voormalige Sovjetburgers ook jongeren vol nostalgie terug naar de socialistische staatsmannen van weleer. Onderzoeksjournaliste Svetlana Alexijevitsj laat honderden getuigen aan het woord over hun leven tijdens en na de Sovjet-Unie: goede mensen en minder goede mensen; schuldigen en slachtoff ers; aanhangers van de perestrojka en hardleerse stalinisten. Met een opmerkelijke openheid vertellen zij hoe de omwenteling van 1991 hun levensloop beïnvloedde, hoe hun wereldbeeld veranderde, hoe ze op zoek moesten naar een nieuwe identiteit. Het einde van de Rode mens ontbloot de ziel van een getraumatiseerd, verdeeld volk. Ook zij zijn Europa. +

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen
De Bezige Bij
19 september 2014
19 september 2014

Reacties op: Het einde van de rode mens