Het einde voor beginners

Gelezen 9 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 7 Favoriet 0 Recensies 1
Artikelen 1 Lijsten 1   Topics 0

Wat niemand je vertelt over het moeilijkste in je leven - Chazia Mourali

Ruim 15 jaar nadat de moeder van Chazia Mourali is behandeld voor borstkanker, blijkt de ziekte te zijn uitgezaaid naar de lever: een doodvonnis.

Chazia's plan is simpel: samen genieten zolang het kan, onvoorwaardelijk helpen zodra het moet. Al snel blijken de ziekte en behandeling meer ontwrichtend dan ze had vermoed. De chemokuren veroorzaken pijnlijkere bijwerkingen dan verwacht. Hun onderlinge verstandhouding verandert. En de intense mantelzorg heeft gevolgen voor haar eigen werk, gezinsleven en gezondheid. De artsen ontdekken ieder geheim van de uitzonderlijke tumor, maar vinden het moeilijk haar moeder als mens te helpen zich voor te bereiden op het levenseinde. Tijdens een ziekenhuisopname lopen zaken volledig uit de hand. Op het allerlaatst is er gelukkig de menselijke, troostrijke en betrokken zorg in het hospice. Er ontstaat een breekbaar intiem geluk.

Het einde voor beginners is een liefdevol, ontroerend, onverwacht grappig, soms schokkend persoonlijk verhaal. En een indringend pleidooi voor integrale levensondersteuning aan ongeneeslijk zieke patiënten. Artsen zeggen dat ze de ‘kwaliteit van leven’ van patiënten belangrijk vinden. Maar weten ze precies wat dat inhoudt? Mourali maakt duidelijk hoe meer aandacht voor het algehele welzijn van patiënten, met name bij ouderen, en het betrekken van naaste familie, het lijden in de laatste levensfase kan verminderen. Meer open communicatie en oprecht meeleven kunnen de waardigheid en keuzevrijheid van patiënten vergroten. De auteur geeft daarnaast praktische adviezen aan patiënten en mantelzorgers om het leven mooi en betekenisvol af te ronden.

Mens & Maatschappij
Literaire non-fictie algemeen
Mens en maatschappij algemeen
Spectrum
29 mei 2018
29 mei 2018

Een belangrijk boek over de impact van kanker

door: Evert van der Veen

De schrijfster, journaliste en tv-persoonlijkheid, vertelt het verhaal van haar moeder die gedurende vijftien jaar aan kanker lijdt. Lange tijd gaat dit goed maar wanneer er uitzaaiingen worden geconstateerd, is er geen behandeling meer mogelijk en blijkt haar levenstijd beperkt te zijn; er wordt...

Reacties op: Het einde voor beginners