Het excellente kookboek van doctor Carolus Battus uit 1593

Het excellente kookboek van doctor Carolus Battus uit 1593

Culinair   Topics 0
Met 30 bewerkte recepten voor de moderne keuken

Het Excellenten cocboeck van de Vlaming Carolus Battus is het eerste gedrukte Nederlandstalige kookboek in de nog jonge Republiek. Het toont de veranderende keuken tussen de late middeleeuwen en de moderne tijd. Dit omvangrijk kookboek met zo’n driehonderd tongstrelende recepten doet kennismaken met oude kooktechnieken zoals roosteren voor open vuur en bakken in een taartpan, en gerechten die soms vreemd lijken (wat zijn gekloven nonnen?), maar soms juist heel bekend overkomen (stoofpeertjes, wafels). Het Excellenten cocboeck is het enige gedrukte Nederlandstalige kookboek dat nog geen moderne editie kreeg. Neerlandici en culinair historici Marleen
Willebrands en Christianne Muusers hertaalden het origineel, doken in archieven en naslagwerken, en bewerkten 30 recepten voor de moderne keuken. Zo kan iedereen de smaak van de zestiende eeuw ontdekken. Een extra dimensie aan dit boek is de aandacht voor het kook- en tafelgerei uit de tijd van Battus, dat wordt toegelicht door kunsthistoricus Alexandra van Dongen.
Culinair
Nieuwe geschiedenis (1500-1870)