Het gelijk van Spinoza - Vreugde, verdriet en het voelende brein

Gevoelens als vreugde, verdriet, jaloezie en angst zijn onlosmakelijk verbonden met ons bestaan. Antonio Damasio toont aan dat ze zelfs essentieel zijn voor rationeel gedrag. Dankzij zijn jarenlange ervaring met patiënten met hersenbeschadigingen kan hij laten zien waarom gevoelens en de onderliggende emoties van vitaal belang zijn om culturele prestaties te leveren – ja, zelfs om in leven te blijven.
In zijn eerder verschenen De vergissing van Descartes rekende Damasio af met het eeuwenoude idee van de scheiding tussen lichaam en geest. In Het gelijk van Spinoza gaat hij een stap verder en werpt hij een nieuw licht op de filosofie van Spinoza, die lichaam en geest zag als een samenhangende eenheid, en rationaliteit, emoties en gevoelens intuïtief beschouwde op een wijze die pas door de moderne neurologie kon worden aangetoond.

‘Dit is het meest gedurfde, bevredigende en persoonlijke boek van Damasio tot nu toe, waarin hij duizelingwekkende inzichten verschaft in de aard van emoties en gevoelens.’ – Oliver Sacks

‘Het gelijk van Spinoza levert interessante beschouwingen op over de werking van de hersenen, maar het fraaist is de liefdevolle en persoonlijke wijze waarop Damasio het werk en de levensloop van Spinoza behandelt.’ – de Volkskrant

‘Filosofie en fysiologie, zo laat Damasio zien, kunnen een vruchtbaar paar vormen. En het mooie is dat de kennis die zij samen baren het mysterie van het leven toch intact laten.’ – Intermediair
Wereldbibliotheek