Het geschenk van de godin

Gelezen 3 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 1
De jonge, hoogopgeleide Laxmi, even mooi als ambitieus, wordt door haar dorpsgenoten op het Indiase platteland hoogst argwanend bekeken. Na de zelfmoord van haar vader rest haar niets anders dan te trouwen met Ramu, een arme geitenhoeder. Dit gearrangeerde huwelijk lijkt het einde van Laxmis dromen. Ook in Ramus geïsoleerde dorp Nandgaon wordt ze genegeerd en gewantrouwd. Tot het echtpaar opeens een onverwacht geluk ten deel valt: een geschenk van de godin. Laxmi besluit al haar buren mee te laten profi teren. Dit tot groot ongenoegen van het jaloerse dorpshoofd.
Wanneer de moesson aanbreekt loopt Nandgaon plotseling groot gevaar. Van de vele bijzondere boeken van Indiase auteurs mag deze roman met recht het juweel in de kroon worden genoemd. Met ironie en humor wordt het onderliggende thema beschreven: de impact van de westerse modernisering op de traditionele sociale structuren in India.
Jan Smit
The House of Books
14 april 2011

Lezersrecensies (1)

Een koe die veel in gang zet

door: Linda Marie Vermeulen 1 like
Ondanks de lovende woorden op de achterflap heeft het boek mij nooit helemaal kunnen meenemen. In de proloog maken we kennis met Manoj Mishra, een jongeman die ten huwelijk beloofd is aan Pratima Pandey, de dochter van een grootindustrieel in Mumbai. Hij wil eerst iets van de stad zien vooraleer...