Het heele leven is toch verloren

In deze uitgave presenteren Arie Pos en Menno Voskuil verspreide en niet eerder gepubliceerde teksten van Slauerhoff. Het boek bevat onder meer tientallen gedichten die niet zijn opgenomen in Slauerhoffs 'Verzamelde Gedichten' en de aangrijpende briefwisseling met zijn laatste geliefde, de Costa Ricaanse boekverkoopster Caridad Rodriguez. Literatuurhistoricus Niels Bokhove onderzoekt ten slotte in een essay de korte tijd die Slauerhoff in Utrecht woonde; een onderbelichte periode in de Slauerhoffvorserij. 'Het heele leven is toch verloren' is een rijke en gevarieerde aanvulling op het tot nu toe verschenen werk van Slauerhoff.

"Jan Jacob Slauerhoff. Een leven als een zeestorm, kort, hevig en verwoestend, van 1898 tot 1936. Zijn bestaan als schrijver en dichter duurde, vanaf zijn debuut Archipel uit 1923, al met al maar dertien jaar - onvoorstelbaar. Toch lang genoeg om dat schitterende oeuvre van poëzie, verhalen en reisbeschrijvingen bij elkaar te schrijven."

(Uit het voorwoord van Aleid Truijens)

"Het heele leven is toch verloren.
Misschien dat enkele trouwe woorden
Nog vergoeden wat zij verstoorden.
Ik heb ze maar niemand zal ze hooren.
Ik zal nooit meer gedichten maken,
Alles voor mij liever fluistren
In het mededoogende duister
Dat bij mijn sterven zal waken."

J. Slauerhoff

Is Het heele leven is toch verloren het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Het heele leven is toch verloren