Het heilige gebeurt

Dr. F.G. Immink

Ik ga naar de kerk, neem plaats in de bank, bid, zing en luister. Wat gebeurt er dan in de ontmoeting met God? Het meest kenmerkende van de kerkdienst is dat het heilige gebeurt in de performance. Door deel te nemen aan de dienst raken kerkgangers existentieel betrokken en wordt God een levende werkelijkheid. Het geheim van de kerkdienst is dat de opgestane Christus Zelf werkzaam is door de kracht van zijn Geest. In de protestantse liturgie komt dit tot uitdrukking in de bede om de Heilige Geest. Het heilige gebeurt maakt duidelijk wat dat betekent voor de preek, de doop en de viering van het heilig avondmaal. Vorm en inhoud van de kerkdienst vragen om blijvende bezinning. De auteur draagt daaraan bij door praktische vraagstukken in verband te brengen met bijbelse motieven en beproefde tradities. Dit boek is een aanwinst voor lezers die meer willen weten over de protestantse kerkdienst en die geïnteresseerd zijn in theologische achtergronden en historische ontwikkelingen. Dr. F.G. Immink is rector van de Protestantse Theologische Universiteit en hoogleraar Praktische theologie.

Is Het heilige gebeurt het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Het heilige gebeurt