Het helen van de moederwond

'Het helen van de moederwond' gaat over de bekrachtiging van vrouwen. Het baanbrekende werk onderzoekt de persoonlijke, culturele en wereldwijde gevolgen van intergenerationeel trauma, hoe het van moeder op dochter wordt doorgegeven en hoe we deze destructieve cyclus kunnen doorbreken.

Waarom houden vrouwen zichzelf klein en snoeren ze zichzelf de mond? Waardoor worden vrouwen op persoonlijk en professioneel vlak tegengehouden? Wat voedt de onzekerheid en het gebrek aan zelfvertrouwen waar zoveel vrouwen mee kampen? In dit grensverleggende boek achterhaalt de vooraanstaande feministische denker Bethany Webster de oorsprong van trauma van vrouwen. Ze noemt het de moederwond: de systemische onderdrukking en inperking van vrouwen door het patriarchaat. Webster laat zien hoe deze cyclus door verwonde moeders wordt voortgezet, doordat ze hun dochters onbewust opzadelen met schadelijke overtuigingen en gewoonten.

Via haar workshops, online cursussen en lezingen heeft Webster al talloze vrouwen geholpen om hun leven en de relatie met hun moeder onder de loep te nemen. Ze stelt vrouwen in staat hun pijn onder woorden te brengen en moedigt hen aan hun ervaringen te delen. In dit manifest en zelfhulpboek biedt ze praktische handvaten om na te gaan op welke manier de moederwond in ons dagelijkse leven tot uiting komt en reikt ze strategieën aan om te helen en te voorkomen dat onze dochters diezelfde pijn moeten verduren. Daarnaast geeft ze stapsgewijs advies om weer in verbinding te komen met ons innerlijke kind, te rouwen om de moeder die we nooit hebben gehad en te stoppen het anderen voortdurend naar de zin te maken, zodat we onze pijn en woede uiteindelijk kunnen omzetten in heling en zelfliefde.

Dit boek laat zien welke invloed de moederwond op vrouwen heeft, zelfs als ze hem niet direct in hun eigen leven bemerken. Het biedt een revolutionaire kijk op moeder-dochterrelaties en de nodige inspiratie en begeleiding om je leven naar een hoger niveau te tillen en voor iedereen uiteindelijk een eerlijkere samenleving te creëren.

Gezondheid & Psychologie
Psychologie algemeen
Uitgeverij Akasha
28 mei 2021
18 juni 2021

Reacties op: Het helen van de moederwond