Het jaar dat Shizo Kanakuri verdween

Rank 852 Gelezen 296 Aan het lezen 7 Wil ik lezen 378 Favoriet 24 Recensies 13
Literatuur & Romans Newsroom 3 Lijsten 2 Spots 6 Top25's 7   Topics 0
Shizo groeit aan het einde van de negentiende eeuw op in het zuiden van Japan. Daar staat hij bekend om zijn uitzonderlijke hardlooptalent. Na jarenlange intensieve training is hij uitverkoren om mee te doen aan de Zweedse Olympische Spelen van 1912. Maar tijdens die wedstrijd bezwijkt Shizo en hij kan de marathon niet uitlopen.
Shizo is bang dat hij zijn ouders teleurgesteld heeft en durft na deze schande niet terug naar huis. Hij trekt zich terug in de bergen. Niemand weet waar hij gebleven is. Uiteindelijk wordt hij, inmiddels een oude man, ontdekt door een Zweedse journalist die zijn verhaal kent en onthult. Wat gebeurde er precies tijdens de marathon en waar is Shizo al die jaren geweest?

Saskia Peterzon-Kotte
Signatuur
14 januari 2020
14 januari 2020

2 keer bewerkt, laatste bewerking door Monique Krijnen

Greet Braem Hebban Recensent

Prachtig verhaal dat rust uitstraalt

door: Greet Braem 3 likes

Het jaar dat Shizo Kanakuri verdween is een prachtige roman, gebaseerd op het leven van de Japanse atleet Kanakuri. Geen verzonnen figuur, maar een man die daadwerkelijk afgevaardigd werd naar de Spelen en uiteindelijk op 93-jarige leeftijd zou overlijden. Slechts een aantal feiten werden in de...

Reacties op: Het jaar dat Shizo Kanakuri verdween