WINMAN_Marvellous_VP_LR

Het laatste jaar van Marvellous Ways

Gelezen 45 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 29 Favoriet 3 Recensies 21
Literatuur & Romans Artikelen 1 Lijsten 2 Spots 2   Topics 0   Leesclub

Het laatste jaar van Marvellous Ways is de onvergetelijke en meeslepende nieuwe roman van Sarah Winman, de schrijfster van de internationale bestseller Toen god een konijn was.

Cornwall, 1947. Marvellous Ways is een vrouw van 89 die bijna haar hele leven alleen heeft gewoond aan een afgelegen zijrivier. De laatste tijd brengt ze haar dagen door met een verrekijker, gezeten aan de rand van het water. Ze wacht op iets – ze weet niet waarop, maar zodra ze het ziet, zal ze het weten. Freddy Drake is een jonge soldaat die ernstig getraumatiseerd is door de oorlog. Hij heeft beloofd dat hij de laatste wens van een stervende vriend in vervulling zal doen gaan en persoonlijk een brief zal afleveren bij de vader van de jongen in Cornwall. Maar Freddy’s tocht verloopt niet volgens plan, en uiteindelijk spoelt hij letterlijk aan bij Marvellous, lichamelijk en geestelijk een gebroken man. Als zij hem te hulp schiet, ontstaat er een onverwachte vriendschap tussen de twee. Kan Freddy Marvellous geven wat ze nodig heeft om afscheid te nemen van de wereld, en kan zij hem geven wat hij nodig heeft om door te gaan?

Het laatste jaar van Marvellous Ways is een prachtig verhaal over de magie in het leven van alledag en de aantrekkingskracht van de zee, de genezende werking van verhalen en van pruimenbrandewijn, over liefde en dood, en hoe we doorgaan als het verdriet ons dreigt te overspoelen.

‘Een boek om langzaam van te genieten, om in heerlijke, voedzame stukjes tot je te nemen als bittere chocolade. Winmans proza is poëzie, met een ritme, een hartslag die je meevoert als muziek.’ – Emma Hooper, auteur van Etta en Otto en Russell en James

‘Een roman als een prachtig gedicht – een verhaal om langzaam te lezen en je te verbazen over zijn schoonheid’ – Rosamund Lupton, auteur van Zusje

‘Fantasievolle beelden en prachtig vloeiend proza’ – The Independent

‘Winman excelleert met haar meeslepende proza en haar niet-aflatende thema van de liefde in al zijn verschijningsvormen’ – Stylist

‘Een adembenemende leeservaring (…) een prachtig boek waarin de schrijfster er niet voor terugschrikt de lelijkheid van de wereld te laten zien’ – The Toronto Star

‘Een rijk, scherpzinnig boek dat de toets van de tijd zal doorstaan’ – Irish Examiner

Miebeth van Horn
Orlando
14 oktober 2016
14 oktober 2016
9789492086402 , 9789492086419 , 9789492086761

Geen makkelijk boek maar doorzetten loont

door: Jeanette

Sarah Winman (1964) is actrice en schrijfster. Haar eerste boek met als titel Toen God een konijn was, sloeg in als een bom. Haar tweede boek, Het laatste jaar van Marvellous Ways, is ook weer een juweeltje. Wie de beschrijving op de achterkant van het boek leest zal wellicht denken dat we hier te...

Reacties op: Het laatste jaar van Marvellous Ways