Het lag aan mijn opvoeding

In een tijd waarin het maatschappelijk contract werd opgezegd dat meer sociale rechtvaardigheid beloofde, beantwoordt Pol Hoste de vraag naar zijn persooonlijke verantwoordelijkheid met een veelzijdig boek dat getuigt van grensverleggend engagement.

Enige tijd voordat een aantal Europese steden werden getroffen door aanslagen van moslimextremisme bood de Koninklijke Vlaamse Schouwburg te Brussel Pol Hoste de mogelijkheid om in Molenbeek een achttal jongens van Marokkaanse afkomst te ontmoeten. Hij ging op een stoel zitten en zij toonden hem hoe ze in de wereld stonden en wat ze van het leven verwachtten.

Een bijzondere kennismaking voor Pol Hoste, die zelf opgroeide in een atheïstisch milieu in Vlaanderen, waar godsdienst opium voor het volk was en vrijzinnig humanisme een luxe die enkel de betere burgerij zich kon veroorloven, waar alleen de sociale strijd van arbeiders en bedienden uitzicht kon bieden op een betere wereld.

Drie maanden lang werkte hij samen met de jongeren aan een toneelstuk. Het is een ervaring gebleken die hem nooit meer zou loslaten. Voor hen schreef hij La vie commence à Molenbeek, dat met succes werd opgevoerd.
Daar is het niet bij gebleven. Het lag aan mijn opvoeding is een literair boek. Het is tegelijk ook een documentaire waarin een schrijver ontdekt wie hij zelf is door op zoek te gaan naar wie de anderen zijn.

Geschiedenis & Politiek
Cultuur- en mentaliteitsgeschiedenis
Lannoo
11 februari 2020
21 februari 2020

Reacties op: Het lag aan mijn opvoeding