Het leven, daarna

Het leven, daarna

Gelezen 12 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 28 Favoriet 0 Recensies 3
Non-fictie Artikelen 1   Topics 0

Ontroerend relaas van een jonge vader die er plotseling alleen voor komt te staan.

Antoine Leiris verloor zijn vrouw Hélène op 13 november 2015 door de aanslag op de Parijse concertzaal Bataclan. Hij moest een nieuwe toekomst opbouwen, voor zichzelf en zijn zeventien maanden oude zoontje Melvil. Dit boek is het resultaat van die zoektocht. Een prachtig onder woorden gebracht portret van een jonge vader die zijn verlies een plaats probeert te geven.

Antoine Leiris worstelt met het gemis en zijn nieuwe rol als alleenstaande vader. Wat is ouderschap als je er plotseling alleen voor staat? Wat is überhaupt de definitie van een goede vader? En hoe ben je de beste vader voor je zoon als hij geen moeder meer heeft op wie hij terug kan vallen? Door het vinden van antwoorden op dit soort vragen, maakt Leiris ons deelgenoot van een intieme strijd en een eenzaam rouwproces.

Vier jaar later zijn vader en zoon veranderd en gegroeid. Antoine is niet meer dezelfde man en zeker niet dezelfde vader. Het leven, daarna is een krachtig en eerlijk verslag van een ontdekkingsreis van twee mensen die in staat zijn een nieuw leven op te bouwen. Een leven ná die vreselijke dag.

'Ik ben pas weer gaan schrijven toen ons leven in iets rustiger vaarwater kwam. Vervolgens heb ik een poging gedaan de stemmingswisselingen en de woede weer te geven, alles te beschrijven tot het moment dat de hemel eindelijk weer openbrak. En het leven daarna plotseling aanbrak.' – Antoine Leiris

Literaire non-fictie algemeen
Waargebeurde verhalen
Unieboek | Het Spectrum
08 oktober 2020
08 oktober 2020

Evy De Brabander Hebban Recensent

Momenten van onzekerheid én momenten van liefde in een tedere verpakking

door: Evy De Brabander 1 like ebook

Het leven kan soms door onverwachte gebeurtenissen opgedeeld worden in een ‘ervoor’ en ‘erna’. De moeite die het kost om in het ‘erna’ te leven, is allesoverheersend en heeft in het geval van Antoine Leiris jaren nodig om een vorm aan te nemen waar hij mee kan afrekenen. Eerder schreef Leiris ook...

Reacties op: Het leven, daarna