Het lichaam en psychisch functioneren

Dit boek helpt behandelaren in de ggz om volwaardige en volledige patiëntenzorg te bieden, met aandacht voor de hele mens, als bezield én belichaamd wezen. Met geïntegreerde kennis over de rol van het lichaam bij psychische problemen, biedt het handgrepen voor het handelen in de klinische praktijk.

Het lichaam en psychisch functioneren gaat uit van een breed perspectief op de relatie tussen lichaam en geest in de psychiatrie en de psychologie. Er komt dan ook een grote variëteit aan onderwerpen aan de orde. Allereerst worden o.a.  psycho-biologische modellen beschreven, vervolgens wordt de rol van het lichaam bij specifieke psychiatrische beelden beschreven. Ook worden leefstijlfactoren, ziektegedrag en -beleven, en de rol van lichamelijkheid in de verschillende levensfasen besproken. Ook is er aandacht voor de rol van het lichaam bij behandeling. Tot slot biedt het boek naast een somatisch en psychologisch perspectief op de verwevenheid van lichaam en psyche, ook een filosofische en theologische visie.

Liesbeth Eurelings-Bontekoe is klinisch psycholoog/psychotherapeut en emeritus bijzonder hoogleraar Beroepsopleidingen tot psycholoog in de individuele gezondheidszorg. Kees Kooiman is psychiater en psychoanalytisch psychotherapeut.  Marike Lub-Moss is klinisch psycholoog en was werkzaam als hoofd van de afdeling Medische Psychologie in respectievelijk het Slotervaartziekenhuis in Amsterdam en het Medisch Centrum Haaglanden in Den Haag. Samen vormen zij de redactie van dit boek.

Gezondheid & Psychologie
Psychologie algemeen
Bohn Stafleu van Loghum
26 augustus 2021
26 augustus 2021

Reacties op: Het lichaam en psychisch functioneren