Het meisje dat door India fietste

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 3 Favoriet 0 Recensies 0
Young adult   Topics 0
Het meisje dat door India fietste van NOS-correspondent Aletta André is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Jyoti Kumari, die 1200 kilometer fietste om haar gewonde vader naar huis te brengen.

Jyoti woont in een van de armste deelstaten van India. Haar toekomst ligt al vast: jong trouwen en voor haar man en schoonfamilie zorgen. Maar dan raakt haar vader gewond. Hij woont en werkt in een grote stad honderden kilometers verderop. Jyoti moet voor hem zorgen en komt voor het eerst in een grote stad. Daar gaat er een wereld voor haar open. Plots breekt er een dodelijk virus uit en algauw zitten ze zonder werk en eten. Met haar vader achterop begint Jyoti aan een loodzware fietstocht naar huis. De hitte, de honger en opdringerige reisgenoten onderweg zijn niet haar enige uitdagingen. Als ze thuiskomt, wil haar moeder haar uithuwelijken. Doet ze wat van haar wordt verwacht, of kiest ze haar eigen weg?

Journalist Aletta André was geraakt door het verhaal van Jyoti Kumari en schreef een aangrijpende jeugdroman over het meisje dat een onwerkelijke fietstocht maakte en iedereen over de hele wereld inspireerde. Tegelijk snijdt Aletta actuele thema’s aan als armoede, het kastesysteem en de positie van meisjes.

‘Een heldhaftig meisje, dat een inspiratie is voor de hele natie.’
The New York Times

Kind & Jeugd , Young Adult