Het meisje dat verdween

Rank 713 Gelezen 179 Aan het lezen 5 Wil ik lezen 112 Favoriet 11 Recensies 13
Literatuur & Romans Lijsten 1 Spots 1 Top25's 4   Topics 0

Ditte Stein wordt geboren op de dag dat Nederland capituleert. Als het gezin Stein in 1943 bericht krijgt dat ze zich in kamp Vught moeten melden, besluiten ze onder te duiken - zonder Ditte. Ditte wordt meegenomen door de huishoudster, in de hoop dat de sd het kleine meisje met rust zal laten. Maar het ondenkbare blijkt mogelijk: door toedoen van de burgemeester wordt Ditte anderhalve week later al opgehaald en helemaal alleen op transport gezet naar Auschwitz. Daar wordt het driejarige meisje gelijk na aankomst vergast.

Lotte, pleegzus van Ditte, overleeft de oorlog en gaat jaren terug naar het dorp waar ze opgroeide. Daar beleeft ze het verleden opnieuw: de gelukkige jaren voor de oorlog, het onderduiken, maar bovenal het afschuwelijke drama: Ditte die ze nooit meer heeft teruggezien, van wie niets meer terug te vinden is, zelfs geen foto. Deze gebeurtenis heeft diepe, niet uit te wissen sporen nagelaten in hun leven.

Het meisje dat verdween is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de familie Frank uit het Betuwse Lienden.

Els Florijn (1982) schreef eerder twee veelgeprezen romans en won met Het meisje dat verdween de ND|BCB Publieksprijs 2011.

Mozaiek
20 september 2010
09 januari 2018

Reacties op: Het meisje dat verdween