Monogame drama

Het monogame drama

Gelezen 5 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 6 Favoriet 0 Recensies 1
Non-fictie Artikelen 1   Topics 0

Een ode aan de single als wereldverbeteraar en levenskunstenaar.

Steeds meer mensen leven alleen. Maar wanneer we spreken over liefde - in het café, in reclames, films en zelfs in officiële wetgeving - blijkt een vaste, monogame relatie nog steeds de norm. Single ben je 'nog', 'weer' of 'even'.
Het stijgend aantal singles wordt vaak geduid als een symptoom van individualisering en epidemische bindingsangst. Mensen zouden geliefden 'shoppen, aan keuzestress lijden, overgave missen en geen toewijding tonen. In plaats van de exclusieve relatieals de ultieme verbinding te zien, vraagt Simone van Saarloos zich af hoe we op individuele wijze relationeel kunnen leven. In Het monogame drama stelt zij dat singles de wereld verbeteren: ze spreiden hun sociale risico, gaan gevarieerde verbintenissen aan en oefenen zich in diversiteit. Want vrijheid vieren doe je in verbinding.
Single-zijn is geen tussenfase of momentele status, het is een levenskunst.

Literaire non-fictie algemeen
Uitgeverij De Bezige Bij b.v.
19 november 2015

Meer artikelen

Recensies

De single als levenskunstenaar

door: Lenneke 2 likes

Filosofe Simone van Saarloos is sinds een paar maanden bij mij in het vizier. Ik zag haar voor het eerst bij Zomergasten afgelopen zomer (waar ze de jongste zomergast ooit was; waarom toch altijd die nadruk op leeftijd?). Ik was er zelf aanvankelijk niet druk mee, maar mijn vrienden benadrukten dat...