Het nut van het nutteloze

Gelezen 2 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0

'Het nut van het nutteloze' is een even ophefmakende als hartstochtelijke verdediging van de waarde van kennis, kunst en cultuur in een tijd van rendementsdenken, management-ideologie en nuttigheidsmanie. Het gevolg is een zelf toegebrachte culturele en intellectuele kaalslag die de samenleving fundamenteel aantast. Het boek werd in tal van Europese een enorme bestseller. In dit 'manifest' tegen de culturele erosie betoogt van Nuccio Ordine, de beroemde Italiaanse literatuurwetenschapper, overtuigend dat het niet waar is dat 'nut' gelijk staat aan 'winst' en laat hij aan de hand van grote denkers (als Aristoteles, Montaigne, Kant, Tocqueville, Cioran) en grote schrijvers (als Ovidius, Dante, Shakespeare, Dickens, Ionesco, Calvino) zien dat de moderne obsessie met nut, profijt en bezit een verwoestend effect heeft op de samenleving, op het openbare leven, en bovenal op de fundamenten van ons bestaan: waardigheid, waarheid en liefde.

Uitgeverij Bijleveld
01 januari 2017
31 juli 2020

Reacties op: Het nut van het nutteloze