Het ravijn

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0

Mariano Azuela (1873-1952) behoort tot de belangrijkste Mexicaanse schrijvers die de gebeurtenissen en gevolgen van de Mexicaanse Revolutie hebben weten te interpreteren. Hij heeft de strijd zelf als arts meegemaakt en heeft zijn roman Het ravijn tussen de gevechten door geschreven. In dit verhaal van de opstand, triomftocht en ondergang van Demetrio Macías laat Azuela de donkere kant van de Revolutie zien: rondom de vluchteling Demetrio scharen zich andere vluchtelingen, arme boeren, ontwortelde Indianen, avonturiers, hoeren en misdadigers; als 'generaal' voert hij een bende aan die moordend en plunderend door het land trekt en dorpen en steden verwoest. Afgunst, jaloezie, ongehoorzaamheid en tuchteloosheid ondergraven het gezag. Verraden en verlaten, nog slechts door enkele getrouwen omgeven, sneuvelt Demetrio in dezelfde kloof waar hij zijn triomftocht begon. De idealen van de Revolutie, zo luidt Azuela's boodschap, zullen niet realiseerbaar zijn zonder een fundamentele verandering van de menselijke aard. Het ravijn is een imposante roman, geschreven in korte flitsende scènes en een dramatische, reportage-achtige stijl die natuurlijk voortvloeit uit de wijze van ontstaan: heet van de naald. Aan de tekst zijn door de vertaalster een nawoord, verklarende woordenlijst en noten toegevoegd.

Meulenhoff
11 juli 2019