Het ravijn

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 12 Favoriet 1 Recensies 0

Een zeldzame en aangrijpende blik op de verborgen realiteit van de Holocaust

In 2009 kreeg historicus Wendy Lower een gruwelijke foto onder ogen. De foto toont de laatste momenten van een Joods gezin en hun Oekraïense schutters aan de rand van een ravijn. Hoewel de Holocaust uitgebreid gedocumenteerd is, is dit soort foto’s zeldzaam; deze gruweldaden werden door het naziregime vakkundig buiten beeld gehouden. Het is voor Lower het begin van een zoektocht naar de oorsprong en betekenis van dit hartverscheurende beeld.

Lower achterhaalt allerlei details over de familie, de moordenaars, en zelfs de fotograaf. Het ravijn is het resultaat van haar grondige zoektocht en geeft ons nieuwe, belangrijke inzichten over nazimisdaden en de positie van Joodse gezinnen tijdens de Holocaust.

Over Hitlers furiën:
'Het belang van Wendy Lowers boek kan nauwelijks worden onderschat.' Manon Uphoff in NRC

'Hitlers furiën zal worden ervaren en herinnerd als een keerpunt in Holocaust- én vrouwenstudies.' Timothy Snyder, auteur van Bloedlanden

Geschiedenis & Politiek
Moderne geschiedenis (1870-heden)