Hitlers furien

Hitlers furiën

Gelezen 15 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 16 Favoriet 1 Recensies 1

Spraakmakend boek over Hitlers vrouwelijke beulen

Hitlers furiën is een verbluffend boek over de onderbelichte rol die Duitse vrouwen speelden aan het Oostfront. Deze vrouwen waren niet alleen getuigen, maar vaak ook gewetenloze daders. Vele jonge verpleegsters, onderwijzeressen, secretaressen en echtgenotes zagen de opkomst van de nazi’s en de vernietigende zucht naar Lebensraum als een kans om rijkdom en fortuin te vergaren in het ‘wilde oosten’.

Wendy Lower presenteert na twintig jaar archiefonderzoek in Oost-Europa en het voeren van honderden interviews met betrokkenen het overtuigende bewijs dat vrouwen een net zo’n grote rol hadden in de Holocaust als de mannelijke beulen waarover al zoveel boeken zijn geschreven. Ze schetst een schokkend beeld van Hitlers vrouwelijke beulen aan het Oostfront.

Hitlers furiën zal worden ervaren en herinnerd als een keerpunt in Holocaust- én vrouwenstudies.’ Timothy Snyder, schrijver van Bloedlanden

De Amerikaanse Wendy Lower is docent geschiedenis aan de Ludwig Maximillan Universiteit in München. Ze heeft sinds 1992 archief- en veldonderzoek in Oost-Europa verricht en gepubliceerd over de Holocaust.

Geschiedenis & Politiek
Oorspronkelijke titel
itler's furies; german women in the Nazi killing fields
Corrie van den Berg
Unieboek | Het Spectrum
25 februari 2014
9789000306213 , 9789000306220 , 9789000344895 , 9789049804343

Lezersrecensies (1)

schokkend

door: LiaVeldhuis 1 reactie 2 likes
Een indrukwekkend verhaal over wat vrouwen in nazi Duitsland aan wreedheden hebben begaan. Het is geen makkelijk leesbaar boek