Het spiegelwoordenboek

In de culturele roman ‘Het spiegelwoordenboek’ keert Tara June Winch terug naar haar eigen Wiradjuri-roots en laat ze de verwevenheid van taal, traditie en identiteit zien. Auguste, een jonge vrouw van Aboriginal-afkomst, besluit naar Australië te reizen voor de begrafenis van haar opa. Hier gaat ze de strijd aan met machtige partijen die haar dorp en daarmee de taal en cultuur van haar mensen dreigen te vernietigen. Auguste ontdekt dat haar grootvader een boek over de cultuur van hun volk aan het schrijven was – en dat dit misschien wel de sleutel is tot het behoud van alles wat haar lief is.

‘Een baanbrekende roman voor zwart en wit Australië.’ – Richard Flanagan, Man Booker Prize-winnend auteur van ‘De smalle weg naar het verre noorden’

‘Een zeer origineel fictiewerk van een van onze meest opwindende hedendaagse schrijvers.’ – Juryrapport NSW Premier’s Literary Awards

‘Een buitengewoon verhaal vol wreedheid, ontwrichting, liefde en veerkracht, dat glanst en schittert door Winch’ rijke proza.’ – Juryrapport Prime Minister’s Literary Awards

Mozaiek
31 augustus 2021