Het sterke geslacht

Gelezen 2 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 11 Favoriet 0 Recensies 1
Non-fictie Artikelen 1 Lijsten 1   Topics 0

Eindelijk bewijs waarom vrouwen genetisch gezien het sterkste geslacht zijn

We zeggen het al jaren: vrouwen zijn het sterkste geslacht. Vrouwen leven langer dan mannen. Ze hebben een sterker immuunsysteem. Ze hebben minder kans op ontwikkelingsstoornissen, zien veel meer kleuren, en zijn over het algemeen beter bestand tegen ziektes als kanker. Kortom: vrouwen overtreffen mannen in elk stadium van hun leven. Maar hoe komt dit toch?

Deze vraag heeft wetenschapper Sharon Moalem gedurende zijn hele carrière achtervolgd – in zijn tijd op de intensive care waar hij werkte met premature baby’s, toen hij ouderen rekruteerde voor neurogenetisch onderzoek en tijdens zijn werk met hiv-positieve kinderen in Thailand. Hij kon maar niet achterhalen waarom mannen minder goed presteerden. Pas toen een collega voorstelde om het om te draaien en te vragen waarom vrouwen zo góéd presteerden viel alles op zijn plek.

In Het sterke geslacht komt wetenschapper Sharon Moalem met het bevrijdende antwoord: de superioriteit van vrouwen is genetisch bepaald. Aan de hand van jarenlang onderzoek en fascinerende praktijkvoorbeelden duikt Moalem dieper in het mysterie van de X-chromosomen. Hij toont aan hoe vrouwen mannen steevast overtreffen op gebieden als veerkracht, intellect, en weerstand, en stelt een nieuwe aanpak in de geneeskunde voor – een waarin vrouwen niet langer op de achtergrond blijven.

Literaire non-fictie algemeen
Spectrum