Het tij hoog, de maan blauw

Rank 1527 Gelezen 89 Aan het lezen 7 Wil ik lezen 244 Favoriet 7 Recensies 11
Literatuur & Romans Artikelen 3 Spots 1   Topics 0
Leonie Osterrieth, een elegante en gefortuneerde weduwe, organiseert culturele salons in haar stadspaleis aan de Meir in Antwerpen. Musici, schrijvers en kunstenaars zijn bij haar te gast, maar Leonie heeft vooral een zwak voor ontdekkingsreizigers. Liefst zou ze zelf naar verre continenten reizen, maar ondanks haar fortuin voelt ze zich als vrouw beteugeld door de conventies van haar tijd. Als de jonge Adrien de Gerlache haar vertelt over de expeditie die hij naar Antarctica wil maken, is ze bijzonder geboeid en besluit ze hem te helpen. Ondanks het leeftijdsverschil bloeit er een warme genegenheid tussen hen. De driemaster de Belgica vertrekt uit de haven van Antwerpen. Adrien is de commandant van een internationale bemanning, onder wie Roald Amundsen. Later komt ook Frederick Cook aan boord. Het wordt een wervelende reis, maar aan de Zuidpool loopt het mis. Het schip blijft vastzitten in het ijs. Wanneer er geen nieuws komt van de Belgica, vreest Leonie het ergste.

Jolien Janzing schrijft historische romans. De Meester (2013), over Charlotte Brontë, verscheen in het Engels, Duits en Frans en werd geselecteerd voor Books at Berlinale. Haar roman Audrey & Anne (2017) verscheen in het Deens en Frans, won de Prix Soroptimist International en werd genomineerd voor de Prix Jean Monnet des Jeunes Européens.

Uitgeverij Vrijdag
25 september 2020
11 december 2020
9789460019210 , 9789460019227 , 9789460019937

Eline van der Boog Hebban Recensent

Een mentale zeereis met Léonie Osterrieth aan het roer

door: Eline van der Boog 2 likes ebook

Het tij hoog, de maan blauw van Jolien Janzing (1964) verhaalt over de Antwerpse Léonie Osterrieth-Mols. Deze voorname Vlaamse weduwe nam na de dood van haar man Jacques zijn internationale handel in koeienhuiden over. Desondanks lag haar hart bij de kunst, cultuur en (verre) reizen. Om aan haar...

Reacties op: Het tij hoog, de maan blauw