Het varken

Non-fictie Spots 1   Topics 0
De relatie tussen varkens en mensen zit vol tegenstrijdig heden. Varkens worden al eeuwen geassocieerd met viezigheid, maar zijn ondertussen wel de meest gegeten diersoort ter wereld. Ze zijn genetisch nauw verwant aan de mens, maar worden vetgemest in mensonterende omstandigheden. Hoe kan dat? En wat zegt dat over ons? Om het dier dat achter zijn supermarktkarbonaadje schuilgaat te leren kennen, meldde Kristoffer Hatteland Endresen zich aan bij een varkenshouderij. Daar doorgrondde hij niet alleen een megalomaan en industrieel productieproces. Bovenal ontdekte hij wat een mooie, slimme en veelzijdige dieren varkens zijn – en wat voor belangrijke rol ze spelen in ons leven. In Het varken verkent Hatteland Endresen de vele facetten van dit bijzondere dier. Springend van de biologie naar de archeologie, en van de filosofie naar medische wetenschappen laat hij zien waarom varkens méér zijn dan een stuk vlees: waarom het het waard is ze eens in de ogen te kijken. +

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen