Het verlangen van de ziel

Het verlangen van de ziel

Samenvatting
In het algemeen geldt dat de meeste mystici voor het oog verborgen blijven. Zij leven simpelweg vanuit God en doen dat het liefste in de verborgenheid. Immers, zo gauw je daarover spreekt of er reclame voor maakt, verdampt dit mystieke leven al snel. Het verwordt dan gemakkelijk tot de zelfmanifestatie van een opgeblazen ‘ik’ dat zichzelf tot god uitroept. In dit boek wordt uiteraard geen volledig overzicht geboden van de mystieke traditie van de moderne tijd. Van vele teksten zullen pas in de toekomst sporen ontdekt worden. Het is een literatuur
waarvan de neerslag pas gaandeweg vorm zal krijgen.
Deze traditie is bovendien veel breder dan de klassieke mystieke teksten zouden doen vermoeden. Wetenschappers en kunstenaars hebben veelal geput in een mystiek bewustzijn bij hun poging om de lijnen van de werkelijkheid uit te tekenen op een wijze die creatief en vernieuwend is. Daarmee vormen zij onvermijdelijk een tegenbeweging met betrekking tot de hoogmoed van de moderne mens die zich opsluit in illusies
van autonomie en vrijheid, van onbegrensde individualiteit in een wereld die totaal beheersbaar lijkt en waarin ziekte en
dood, honger en onmacht zijn uitgebannen. Mystici van de twintigste eeuw treden in het spoor van een rijke traditie, maar op een wijze die veelal onherkenbaar is. Zij ontwikkelen nieuwe vormen van bewustzijn die hun tijdgenoten toegang geven tot het proces van menswording. Daarmee zijn zij grensgangers en ontdekkingsreizigers, die door de sporen van hun mystieke ervaring in de cultuur wegen uittekenen, waarop anderen tot bewustzijn van het verlangen van hun ziel kunnen komen. Doordat zij gaan waar geen weg meer is, kunnen anderen begeleiding vinden in het lezen van de sporen van hun onzegbare ervaring.
Religie & Spiritualiteit
Spiritualiteit