Het woud van de pygmeeen

Het woud van de pygmeeën

Gelezen 111 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 19 Favoriet 5 Recensies 1
Literatuur & Romans Lijsten 1 Top25's 1   Topics 0

Samen met Alexanders grootmoeder Kate Gold reizen Alexander en zijn vriendin Nadia naar Afrika voor een reportage over safari's. Al spoedig komen ze terecht in het woud van de pygmeeën, die onderdrukt worden door Bantoekoning Kosongo en tovenaar Sombe: de pygmeeën moeten ivoor, goud en edelstenen leveren, anders worden hun kinderen als slaven verkocht.

Alexander en Nadia stellen alles in het werk om dit onrecht teniet te doen en de oude orde te herstellen. Ze komen veelvuldig terecht in hachelijke situaties, waar ze zich ten slotte op het nippertje uit weten te redden dankzij de jaguar en de adelaar, hun totemdieren. Tijdens hun avonturen beseffen Alexander en Nadia hoe zeer ze zich tot elkaar voelen aangetrokken, niet alleen als verwante zielen maar ook fysiek.

Ook in dit laatste deel van de Jaguar- en Adelaartrilogie spelen thema's als respect voor het milieu en voor niet-Westerse culturen, de verhouding tussen het rijke Westen en arme landen, de slavernij, de kindsoldaten, maar ook de diepere, spirituele kanten van de mens en zijn omgeving. Jong en oud zullen genieten van dit spannende verhaal dat zich afspeelt in een magische wereld, die door Isabel Allende als vanouds kleurrijk wordt verbeeld.

Rikkie Degenaar
Wereldbibliotheek
27 april 2004
9789028420335 , 9789028441798

Recensies

Kees van Duyn Hebban Recensent

Niet het beste in de trilogie

door: Kees van Duyn 1 like
Het derde en tevens laatste deel van de avonturentrilogie rond Nadia en Alexander is ook het minste deel. Ik had de indruk dat het geschreven is als een verplicht nummer: het moet een trilogie worden, dus er moet ook een derde boek komen. De 'spanning' die in mindere mate in het eerste deel en wat...