Hij was mijn Fuhrer

Hij was mijn Fuhrer

Gelezen 5 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 9 Favoriet 0 Recensies 0
De authentieke aantekeningen en brieven van Christa Schroeder vormen de basis voor dit boek. Schroeder (1908 ? 1984) werkte als secretaresse voor Adolf Hitler. Gedurende de jaren 1933 ? 1945 verkeerde ze vrijwel dagelijks in zijn directe nabijheid. Ze hoort over politieke en militaire beslissingen, reist in de speciale F?hrertrein door Europa en is aanwezig bij de moordaanslag van 20 juli 1944. Ook verblijft ze in 1945 in de beruchte F?hrerbunker in Berlijn.

Schroeder wilde in haar boek een zo adequaat mogelijk beeld schetsen van de persoon Hitler. Ze schrijft over zijn voor- en afkeuren, zijn dagelijkse bezigheden en gewoontes, de relatie met zijn familie, zijn plotselinge stemmingswisselingen, de spelletjes die hij speelde ? en zelfs zijn gevoel voor humor. Ook de verschillende personen in Hitlers entourage komen aan bod.

Het meeslepende en soms schokkende boek van Christa Schroeder is, zonder enige twijfel, een van de belangrijkste primaire bronnen voor het raadsel Adolf Hitler. Gerespecteerd Hitler-expert Anton Joachimsthaler schreef een uitgebreide introductie.

Niet voor niets werd Hij was mijn chef vorig jaar, bij verschijning van de Engelse vertaling, in afleveringen voorgepubliceerd in The Sunday Telegraph en de New York Post.
?Christa Schroeders boek biedt een unieke en openhartige inkijk in het leven van Hitler en zijn hofhouding? - The Sunday Telegraph

Geschiedenis & Politiek
Oorlog en vrede