Historische Atlas van Hilversum

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Hilversum is veel meer dan de stad van radio en tv. Het beeld van Hilversum wordt niet minder bepaald door zijn baanbrekende architectuur en lommerrijke wijken. De Historische atlas van Hilversum beschrijft de wording van een markante stad in het midden van Nederland.

Anders dan bij veel oudere steden is er betrekkelijk weinig geschreven over de ruimtelijke ontwikkeling van een stad die iedereen kent als de bakermat van de Nederlandse media. Dit boek brengt de geschiedenis van Hilversum in kaart vanaf het geologische begin tot de huidige situatie, waarin de stad is uitgebreid met een mediapark en hoogbouw. Uiteraard is er ruim aandacht voor architectonische hoogtepunten als Dudoks beroemde raadhuis, het recent gerestaureerde sanatorium Zonnestraal van Duiker en het nieuwe Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid van Neutelings Riedijk. De Historische atlas van Hilversum brengt ook de belangrijkste veranderingen en ontwikkelingen in beeld, zoals het verlies van grote delen grondgebied in de Gouden Eeuw en de metamorfose tot industrie- en forensenstad na de komst van de spoorwegen in 1874.
Boom uitgevers Amsterdam