Hitlers aanval op Rusland

Hitlers aanval op Rusland

Hitler overviel de Sovjet-Unie met het sterkste leger uit de wereldgeschiedenis. Zijn Operatie Barbarossa was echter tot mislukken gedoemd. Toen de veldtocht in de herfst van 1941 vastliep, had nazi-Duitsland de Tweede Wereldoorlog in feite al verloren. Anders dan vaak wordt aangenomen, zijn Stalingrad en D-Day daarom geen ‘keerpunten’ van de oorlog.

Het was de historicus Frans ten Kate die dit al in 1968 concludeerde in zijn boek, waarvoor hij, als een van de weinigen, belangrijke Duitse generaals als Von Manstein, Kesselring en Halder te spreken kreeg. Recent krijgshistorisch onderzoek bevestigt de bevindingen van Ten Kate, een geschiedenisleraar uit Zeist die in 2013 overleed. Zijn boek verdient dan ook een heruitgave. Het verschijnt nu in een fraai vormgegeven versie, voorzien van kaartmateriaal en ruim 350 foto’s waarvan vele nooit eerder gepubliceerd. De oorspronkelijke tekst is bewerkt en aangevuld met inzichten uit recent onderzoek en een voorwoord.

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen