Hitlers parachutistengeneraal

Hitlers parachutistengeneraal

Rank 8097 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Deze biografie gaat over de rol van de Duitse parachutistengeneraal Kurt Student als pionier van de Fallschirmjäger en Luftlandetruppen. Daarnaast gaat Van den Brandhof in op Students positie als dienaar van het naziregime. Drie casussen staan in dit boek centraal: de gevechten te Rotterdam gedurende de meidagen van 1940, met het verwoestende bombardement, de luchtlandingen op Kreta in 1941 en operatie Market Garden in september 1944. Om de persoonlijkheid van Kurt Student en zijn optreden als vernieuwer beter te kunnen duiden, worden er meerdere militaire operaties geanalyseerd, onder andere die aan het front in Nederland gedurende de periode 1944-1945. Tot slot besteedt Van den Brandhof aandacht aan zijn berechting in de naoorlogse jaren. Deze goed leesbare biografie, die mede is gebaseerd op persoonlijke archieven van Kurt Student en zijn rechterhand Heinrich Trettner, is een waardevolle aanvulling op de bestaande literatuur over de Tweede Wereldoorlog.
Geschiedenis & Politiek
Uitgeverij Verloren