Hoe hardnekkig, die tropische blauwe lucht

‘Beelden die ons raken, maken woorden overbodig.’ -- Anne Wil Petterson

Deze bundel poëtische verzen geeft een fascinerend inzicht in het dagelijks leven in een Afrikaans dorp. Door een woonerf te stichten, genieten we niet alleen van het uitzicht vanaf de veranda, maar leven we ook samen met de mensen in het dorp terwijl ze creatief in hun levensonderhoud voorzien, hun geesten, genezers en profeten raadplegen en de macht van heksen vrezen. We ervaren de overblijfselen van de koloniale periode en maken mee hoe het dorp, het traditionele koninkrijk en het irrigatiesysteem worden bestuurd.

De verzen overstijgen de dorpsgrenzen en onthullen de aard van het dagelijkse leven dat draait om het geven en nemen van ruimte, harmonie en conflicten, gesymboliseerd door regen en droogte.

‘Het is niet alleen coherente sociologie van het dorp en haar irrigatiesysteem, maar ook een meeslepend verhaal dat de emotionele en psychologische textuur van het leven van mensen vastlegt.’

-- Ann Long

‘Het is een echte kunst om het dagelijks leven te bestuderen, en als we deze kunst grondig beoefenen, zullen de antwoorden tevoorschijn komen.’-- Norman Long

Dr. ir. Carin Vijfhuizen is een ruraal ontwikkelingssocioloog en een internationale expert in capaciteitsopbouw en institutionele versterking. Haar recente boeken zijn: ‘Worthwhile’ en ‘We want to be great’ (www.carinvijfhuizen.com).

Recensies (1)

Is Hoe hardnekkig, die tropische blauwe lucht het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Hoe hardnekkig, die tropische blauwe lucht