Hoeden en petten en dameskorsetten

Hoeden en petten en dameskorsetten

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 6 Favoriet 0 Recensies 0
Het Westfalen van 1870 is te klein voor ze. Dus willen mannen als Anton Dreesmann, Johann Peek, Heinrich Cloppenburg en Anton Kreijmborg naar Nederland om hier de straten te plaveien met hun manufacturenzaken.Ook Heinrich Bokern trekt de grens over en opent eerst in Haarlem en later in Leiden, Delft, Dordrecht en Rotterdam winkels in hoeden en petten en dameskorsetten. Met de mode en de nouveautés die ze introduceren geven de ondernemende Duitse dorpsjongens ons land een frivoliteit die lang had ontbroken en leggen ze de basis voor de massaconsumptie die we nu nog steeds kennen.

De nieuwe economie wordt echter ook de ondergang voor de dynastie die Heinrich Bokern had willen stichten. Als zoon Bernard, de beoogde opvolger, uiteindelijk toch middenstander besluit te worden, is de manufacturenhandel al in handen van de grote ketens. Hij kiest voor een branche die dan de voorbode is van de nieuwe tijd: de drogisterij. Maar crisis en oorlog vermorzelen zijn droom. Tergend traag gaan winkel en winkelier ten onder.

Hoeden en petten en dameskorsetten vertelt het verhaal van kleine middenstanders met grote dromen en begint
in een tijd dat zulke dromen vaak werkelijkheid werden. Maar de familie heeft zelfs de succesverhalen verzwegen
uit schaamte over de teloorgang die later is gevolgd. Frank Bokern laveert op soepele wijze tussen journalistieke
nieuwsgierigheid en compassie bij het reconstrueren van deze wervelende familiegeschiedenis.
Uitgeverij Van Oorschot
02 juli 2019