Hondenfluitjes van de Vlaamse Elite

Serveer op een Vlaams-nationalistisch sponsordiner varkensgebraad en veel aanwezigen zullen grijnzen. Omdat ze het lekker vinden? Of toch vooral omdat het duidelijk maakt wie er niet bij hoort? Politiek is een strategisch spel van taal en beelden. Die beeldtaal speelt met een dubbele bodem aan betekenissen. Vlaams Belang en N-VA zijn meester in die zogenaamde ‘hondenfluitjes’: bedekte toespelingen die vooral door hun achterban worden begrepen. Van ‘kerstmarkten’, ‘#MSM’, ‘wendbaar werk’ en ‘loonkost’ tot ‘omvolking’, ‘lingerie voor mannen’ en ‘de culturele elite’: dit boek is een verklarende handleiding bij de newspeak van radicaal-rechts. Als voor het politiek personeel van VOKA-Vlaanderen taal de sleutel tot de Vlaamse identiteit is, welk wereldbeeld zit er dan achter hun eigen taal?

Met bijdragen van o.a. Wouter Hillaert, Rachida Lamrabet, Nigel Williams, Orhan Agirdag, Wies Descheemaeker, Mieke van den Broeck, Jeroen Laureyns, Ciska Hoet, Ludo De Brabander, Fikry El Azzouzi, Dominique Willaert, Jan Dumolyn, Anton Jäger, Tine Hens, Jean-Paul Van Bendegem en Olivier Pintelon.

Met cartoons van lectrr

Mens & Maatschappij