Honderd gevangenen en een gloeilamp

Hans van Ditmarsch Barteld Kooi

Dit boek bevat negen logische puzzels. Al deze puzzels gaan over wat jij weet over wat een ander weet. Het zijn kennispuzzels. Dit leidt tot schijnbaar tegenstrijdige formuleringen, waarin iemand door te zeggen dat hij of zij iets niet weet, uiteindelijk toch kan leren dat hij of zij het wel weet. Dit soort puzzels hebben aan de wieg gestaan van de ontwikkeling van de kennislogica en van de logica van kennisverandering. Deze modale logica’s worden sinds enige tientallen jaren gebruikt in vakgebieden als wiskunde, informatica, wijsbegeerte, economie, en cognitiewetenschap. In de negen afzonderlijke hoofdstukken van het boek worden de puzzels stapsgewijs opgevoerd, waarbij je als lezer zelf verschillende problemen kunt oplossen voordat je het antwoord raadpleegt. Ook geven we uitvoerige informatie over de vaak exotische herkomst van de puzzels. Een ervan gaat terug tot een Duitse vertaling uit 1832 van een werk van de Franse schrijver Rabelais!

Is Honderd gevangenen en een gloeilamp het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Honderd gevangenen en een gloeilamp