Hopman

Hopman

Gelezen 3 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 5 Favoriet 0 Recensies 1

Ik had me het verblijf in het pleeggezin Kraaijvanger anders voorgesteld. Vanwege mijn gespetter op de tegelwand mag ik thuis ik niet meer onder de douche en moet ik naar het badhuis. Ik slaap in een studeerkamer die ik niet mag gebruiken om mijn huiswerk te maken. Het meest teleurgesteld ben ik door het verraad van de man die ik ooit Hibbie noemde. De hopman die zijn arm om me heen sloeg en mij zijn zoon noemde.

Hopman is het verbluffend openhartige relaas van Rudie Kagie, een ex-voogdijpupil die op zijn twaalfde een journalist ontmoet die zich opwerpt als zijn mentor, reddende engel en tweede vader. Er groeit een onconventionele vriendschap tussen de verstokte vrijgezel en het naar liefde hunkerende verschoppelingetje. Samen gaan ze op zoek naar de vrouw en moeder die het gezin compleet zal maken. Maar alles loopt anders.
Rudie Kagie (1950) is journalist en schrijver. Over zijn kinderbeschermingsverleden schreef hij eerder Schuifkaas (2011).

Over Schuifkaas:
'Grote emoties van de ik-figuur worden via dit mooie, compacte verhaal voorzichtig via de band gespeeld. Ze komen harder aan dan eindeloos gelamenteer over trauma's. (...) Een klein meesterwerk.' de Volkskrant

'Hartverscheurend mooi.' Trouw

Prometheus
09 december 2016

Andere media

NRC:

Lezersrecensies (1)

must read

door: Johan de Feijter 1 like
Indrukwekkend boek over jeugdhulpverlening in jaren 50 en 60. geschreven door de auteur die uit eigen ervaring put. Het is geen tranentrekker geworden terwijl alle ingrediënten daarvoor aanwezig zijn. Waarom een mustread? Dit voor met name degenen die werken in de jeugdhulpverlening, voor...