De papieren heilstaat

De papieren heilstaat

Het is bijna niet meer voor te stellen, maar Albanië, het armste land van Europa, beschouwde zichzelf tot 1991 als ‘baken voor het ware socialisme’, het enige land ter wereld dat het ‘marxisme-leninisme in zijn zuiverste vorm’ praktiseerde. Na de val van het communisme kwam een werkelijkheid aan het licht die haaks stond op het beeld dat het geïsoleerde dwergstaatje tot dan toe van zichzelf had. Deze geactualiseerde herdruk van De papieren heilstaat (1992) grijpt terug op rode romantiek die bijna een halve eeuw stand hield – niet alleen op de Balkan, maar ook in Nederland waar het door Enver Hoxha met ijzeren vuist geleide systeem in radicaal-linkse kring bewonderaars had.
‘Ik onderging Albanië als een droom. We waren daar in een land waar we gevoelsmatig solidair mee waren. De politieke lijn die de Albanezen in de praktijk brachten kwam overeen met het systeem dat we in Nederland nastreefden. Ze hadden het kapitalisme bedwongen. Ik was nooit eerder op de Balkan geweest; het klimaat, de cultuur, het landschap- alles was nieuw voor me. Uit intuïtie wist ik dat ik erachter moest staan.’ – Piet Ordeman, Albanië-promotor

'Een origineel en goed geschreven boek' - NRC Handelsblad

Rudie Kagie verdiende zijn sporen bij het weekblad Vrij Nederland en is co-hoofdredacteur van de tweewekelijkse
opiniekrant Argus. Hij publiceerde frequent over Albanië, waaronder De papieren heilstaat (1992), een klassieker die
geactualiseerd en voorzien van een uitgebreid voorwoord eindelijk weer verkrijgbaar is..
Geschiedenis & Politiek
Politieke geschiedenis en geschiedenis van de internationale betrekkingen
Skanderbeg Books
31 augustus 2020