Huidhonger

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
De mens heeft veel nood aan baarmoederlijkheid, aan gehechtheid, aan vastgepakt worden, helemaal als iemand van nabij wegvalt. We moeten meer durven uitkomen voor onze behoefte aan vel voelen. Het is goed dat Huidhonger dit onder de aandacht brengt.’ – Dirk de Wachter

Aangeraakt worden, letterlijk en figuurlijk, is een primaire levensbehoefte, in het bijzonder voor mensen die alleen leven of rouwen na liefdesverlies. Sinds de coronacrisis ervaart opeens bijna iedereen gemis aan nabijheid, fysieke troost en geruststelling. Uitspreken dat we hiernaar hunkeren lijkt een hoge drempel, terwijl wat je voelt heel normaal is.

Gemma Boormans en Esther Cohen verloren beiden hun partner. Zij ondervonden aan den lijve wat gemis en verlangen betekenen. Voor Huidhonger belichten ze het verlangen naar lichamelijk contact en spraken zij met gescheiden mannen en vrouwen, weduwen en weduwnaars over liefdesverlies. Ook interviewden zij hoogleraar seksuologie en psycholoog Ellen Laan, eenzaamheidsexpert Jeannette Rijks, intuïtieve massagetherapeut Margrit Siemerink, predikante Rebecca Onderstal en psychiater en hoogleraar Dirk de Wachter over lust, eenzaamheid en huidhonger.
Uitgeverij De Arbeiderspers B.V.
24 april 2020
9789029542036